26.12.15

Joulu on taas – mutta kuinka pitkään?

Joulu on taas – mutta kuinka pitkään?

Vanha ja kaikille tuttu joululaulu alkaa noilla otsikon sanoilla: joulu on taas, mutta kun katselemme ajan merkkejä, on ehkä aiheellista kysyä, kuinka pitkään. Siis kuinka pitkään saamme joulua täällä kristillisessä Suomessa viettää?

Nimittäin vuosi vuodelta vahvistuvat ne äänet, jotka haluaisivat riisua joulun kaikesta sen alkuperäiseen sanomaan liittyvästä. Kouluissa ei saisi laulaa enää Enkeli taivaan –virttä, puhumattakaan, että siellä esitettäisiin perinteistä joulukuvaelmaa, koska Jeesus-vauva voisi aiheuttaa lapsille vakavia traumoja.

Myös Tasavallan Presidentin uudenvuodenpuheen Jumalan siunausta –toivotukset ovat satuttaneet monia, joten näyttää siltä, että monien tai ainakin muutamien kovaäänisimpien mielestä nyt on korkea aika riisua kaikki kristillisyys julkisin varoin rahoitetusta toiminnasta yhteiskunnassamme. Mielenkiintoista muuten on, että ne jotka tällaisia vaatimuksia esittävät, lukevat itsensä suvaitsevaisten joukkoon ja vaatimalla vaativat myös kaikilta muilta suvaitsevaisuutta omien tekemistensä tai mielipiteittensä kohdalla. 

Olin jo jotenkin asennoitunut siihen, että niin Suomi kuin muukin Eurooppa olisi lopullisesti vaipunut hengelliseen horrokseen, mutta kun joulupäivänä katselin ja luin Ison-Britannian kuningattaren ja pääministerin sekä Canterburyn arkkipiispan joulutervehdykset, henkeni valtasi aivan erityinen innostus; vielä on niitä, jotka rohkenevat julistaa joulun sanomaa, ja vieläpä korkeilta paikoilta. Ja että nämä uutiset tulevat Britanniasta, joka on yksi Euroopan monikulttuurisin maa.

Tämän innostuksen vallassa päätin perinteisen Uuden laulun joulutervehdyksen sijaan kääntää osan noista puheista suomeksi ja julkaisen ne alla.

Kuningatar Elisabetin puheesta oli jo etukäteen kerrottu, että se tulee korostamaan kristinuskon sanomaa, ja sitä se konkreettisesti tekikin. Puhuessaan ISIS-järjestön toiminnasta, kuningatar siteerasi Johanneksen evankeliumin 1 luvun 5. jaetta: 

On totta, että mailman on täytynyt vastustaa pimeyden hetkiä tänä vuonna, mutta Johanneksen evankeliumi sisältää suuresta toivosta kertovan jakeen, jota usein luetaan joulun ajan jumalanpalveluksissa: Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.”

Kuningatar jatkoi hieman myöhemmin:

Myös Ilta-Sanomat noteerasi kuningattaren
puheen sisällön
”Joosefille ja Marialle olosuhteet Jeesuksen syntyessä - tallissa - olivat kaukana ihanteellisesta, mutta pahempaa oli tulossa kun perhe joutui pakenemaan maasta. Ei ole yllätys, että tällainen inhimillinen tarina vielä valtaa mielikuvituksemme ja yhä uudelleen innostaa meitä kaikkia, jotka olemme kristittyjä, kaikkialla maailmassa.

Huolimatta siitä, että hän joutui pakenemaan ja vainotuksi läpi lyhyen elämänsä ajan, Kristuksen muuttumaton sanoma ei ollut koston tai väkivallan viesti, vaan että meidän tulee rakastaa toisiamme. 

Vaikkakaan se ei ole helppo viesti seurata, meidän ei tule masentua; pikemminkin se innostaa meitä yrittämään kovemmin: olemaan kiitollisia ihmisille, jotka tuovat rakkautta ja onnea omaan elämäämme, ja etsiä tapoja levittää rakkautta muille, milloin ja missä vaan voimme.”

Pääministeri David Cameron sanoi joulutervehdyksessään seuraavaa, puhuessaan ensin brittijoukkojen roolista taistelussa ISIS-järjestöä vastaan:

Pääministeri Cameronin joulutervehdystä on kritisoitu
"epävaltiomiesmäiseksi" johtuen sen teologisesta sisällöstä.
”...he kohtaavat vaaran, että meillä olisi rauha. Ja sitähän me tarkoitamme, kun tänään juhlimme Jumalan ainoa pojan, Jeesuksen Kristuksen - Rauhan Ruhtinaan syntymää. Kristittynä maana meidän täytyy muistaa, mitä hänen syntymänsä edustaa: rauhaa, armoa, hyvää tahtoa ja ennen kaikkea toivoa. 

Mielestäni meidän pitäisi myös pohtia sitä, että juuri näistä tärkeistä uskonnollisista juurista ja kristillisistä arvoista johtuu se, että Britannia on ollut niin onnistunut koti ihmisille, jotka edustavat kaikkia uskontoja tai ei mitään niistä.

Kolmas britti, jonka sanoma kosketti minua, oli Canterburyn arkkipiispa Justin Welby. Arkkipiispan joulusaarna käsitteli joulun alkuperäistä ydintä loistavalla tavalla, ja siksi julkaisenkin sen lähes kokonaan, lukuunottamatta puheen alun ilmeisesti vain brittiläisille avautuvaa osiota.

Osallistuminen määrittelee meidät.

Jeesuksen syntymän hetkellä niin Herodes kuin paimenetkin määritellään sen mukaan, miten he reagoivat Jeesukseen. Tänään meistä jokainen määritellään sen mukaan, miten vastaamme Jeesukselle. Mikä on vielä merkittävämpää, joulu määrittelee Jumalan.

Tässä on kaikkein yllättävin väite; tämä vauva, tämä Jeesus, joka on Jumala, määrittelee Jumalan. Jumala on itsemääriteltynä puhdas rakkaus, rakkaus, jota juhlitaan enkelin valossa ja joka nähdään inhimillisen haavoittuvuuden kautta, rakkaus, jota ei kiinnosta asema, ja joka vihaa epäoikeudenmukaisuutta, rakkauden uutinen, jota kannetaan taivaallisissa lauluissa, mutta joka näkyy köyhyydessä ja turvattomuudessa.

Mitä paimenet näkivät vilaukselta hiljaisena yönä  Betlehemin ulkopuolella, oli ilmestys, jossa paljastettiin Jumalan lopullinen tarkoitus maailmankaikkeutta kohtaan. Paimenet olivat köyhistä köyhimpiä, jotka käyskentelivät ulkona mäkien rinteillä päivin ja öin. He eivät luultavasti olleet uskonnollisia ihmisiä. He eivät varmastikaan olleet voimakkaita, vaikutusvaltaisia ihmisiä. He olivat vitsien maalitaulu, kohteena ylenkatseille ja ulkopuolisille. He tuskin kuvittelivat olevansa matkalla etsimään elämän tarkoitusta ja henkilökohtaista täyttymystä.

Silti juuri heidän luokseen enkelit lensivät, ei vain tuomaan yksityistä kokemusta, vaan julkisen ilmoituksen. He kertoivat ainutkertaisesta tapahtumasta, joka muutti koko maailman, koko luomakunnan. Tätä tapahtumaa ei ollut tarkoitus tarkastella etäältä, se oli lähellä, kutsuva, Jumalan heille esittämä ilmestys, tapahtuma, johon heidät kutsuttiin osallistumaan. Ja he osallistuivat.

Canterburyn arkkipiispan puhe sai laajaa julkisuutta
Britannian mediassa
Tänään Lähi-idässä, lähellä aluetta, jossa enkelit välittivät Jumalan ilmestyksen, ISIS ja toiset väittävät, että nyt on maailmanlopun aika, paljastus, joka on luotu heidän omista hirvittävistä ideoistaan, sellainen, joka sytyttää ja jättää jälkeensä pelon, väkivallan, vihan ja lujan sorron. Vakuuttuneina siitä, että nämä ovat viimeisiä päiviä, he toivottavat tervetulleeksi kaikki vastustajansa, käyttäen voimakeinoja ja sanoinkuvaamatonta julmuutta, varmana siitä, että valloilleen päässyt sodankäynti vahvistaa, että nämä ovat todellakin lopun aikoja.

He vihaavat erilaisuutta, olivatpa nämä muslimeja, jotka ajattelevat eri tavalla, jesidejä tai kristittyjä, ja heidän vuoksi kristityt kohtaavat tuhonsa juuri sillä alueella, jossa kristillinen usko alkoi. Tämä kohtalo on heidän määrittelemänsä ja sen ainoana airueena on kuoleman enkeli.

Paimenet näkevät totuuden, ikuisen, järkkymättömän, jumalallisen totuuden, jota he eivät määritelleet, vaan itse Jumala: se oli totuus heille silloin, se on totuus tänään. Luoja tietää mitä he odottivat, mutta mitä he löytävät, on vastasyntynyt lapsi - pieni, avuton ja haavoittuvainen. Silti he kumartavat kunnioituksesta. Tämä oli paimenten ilmestys.

Myös Herodes saa tämän ilmestyksen. Hän näkee, että tämä pieni, avuton, haavoittuva, täysin tavallinen lapsi on perimmäinen uhka hänen vallalleen ja auktoriteetilleen. Hän on oikeassa: tämä lapsi on kaiken inhimillisen vallan ja auktoriteetin lopullinen tuomari. Kuultuaan Jeesuksen syntymästä, Herodes reagoi siihen hirvittävällä tuholla. Hän yrittää tuhota Jumalan ilmestyksen. Voima kohtaa rakkauden, ja rakkauden on paettava Egyptiin, palaten sieltä tavalliseen elämään, ja lopulta ristille ja tyhjään hautaan, valloittaen sieltä maailman.

Jouluna me kohtaamme Jumalan vallan muodon, joka tuomitsee kaikki meidän valtamme muodot. Voimakkaat määrittelevät itsensä oman reaktionsa kautta. Jesaja kohdistaa sanansa juuri tähän kohtaan Vanhan testamentin tekstissä. Ohitamme usein keskellä olevat jakeet, koska ne ovat epämiellyttäviä ääniä jouluna. Israelin kansalle Jesaja osoittaa heidän sortajiensa tuhon, Jumalan tuomion niille, jotka sortavat köyhiä, niille, jotka asettavat sorron ikeen. 

Kuten runoilija-pappi Malcolm Guite sanoo: "Mutta jokainen Herodes kuolee, ja tulee yksin seisoakseen Karitsan valtaistuimen edessä".

Kaikille niille, joilta julma tyranni Herodes tai ISIS, tämän päivän Herodes, on vienyt tai on viemässä ihmisarvon, Jumalan tuomio tulee hyvänä uutisena, koska se lupaa oikeutta. Kuten Jesaja tekee selväksi, Jumalan tuomio on yksi osa isommasta pelastuskertomuksesta – Jumalan rakkauden ilmoituksesta - joka julistaa: "Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu".

Kaikille Herodeksille tämä viaton vauva on uhka, merkki Jumalan radikaalista vallan uudelleenmäärityksestä – rakkauden kautta. Paimenille, hän on lahja, ja kutsu.

Herodes ja paimenet tunnistivat tämän lapsen merkityksen, mutta he reagoivat siihen hyvin eri tavoin. Meidätkin määritellään sen mukaan, miten me reagoimme tähän lapseen. Jumala antaa meille vapauden hylätä hänet, tai polvistua ja palvoa omassa haavoittuvuudessamme lasta, joka on annettu, todellisena ilmestyksenä, joka paljastaa Jumalan.

Jeesus asettaa mittapuun, millä Jumala käsittelee maailmamme tyranneja ja julmuutta, sillä Hän on Rauhan Ruhtinas. Emme kiellä tyrannien tai julmuuden olemassaoloa, mutta emme kilpaile niiden kanssa: mieluumminkin me nujerramme sen salliessamme Jumalan todellisen paljastuksen määrittää itsemme, ja muunnumme Hänen valloittavan rakkautensa kautta.

Olemme jouluna tekemisissä tämän todellisen ilmestyksen kanssa. Se on uutinen Jumalan aikomuksista Jumalan luomaa ja ylläpitämää maailmaa varten, aikomuksista, jotka ovat parempia kuin osaamme kuvitella.

Tämä ilmestys, tämä paljastus, tuomitsee jokaisen maailman vallan, tavoittaa jokaisen kodistaan ajetun, jokaisen pakolaisen, joka ainoan ihmissydämen. Se alkaa meistä itsestämme. Sekä tekojemme että tavoitteittemme tulee täyttää Jumalan meille asettamat standardit täällä.

Paimenet menivät ja palvoivat. Herodes tahtoi surmata. Tämän päivän Herodes, ISIS ja vastaavat ympäri maailmaa niin monen uskonnon nimissä tarjoavat vääriä ilmestyksiä. Mutta sinä ja minä olemme kutsutut vastaamaan palvonnassa ja muuntumisessa, maailmaa muuttavassa kuuliaisuudessa, sekä yksilöinä että yhdessä, tuohon pienen vauvan ilmestykseen, joka määrittelee Jumalan, sillä se on meidän vastauksemme Jeesukselle, joka määrittelee meidät.

Rukoillaan ystävät, että näiden brittiläisten valtiojohtajien ja kirkonmiesten rohkeus voisi tarttua myös heidän kollegoihinsa täällä kaukaisessa Suomessa. Että ne, joille Jumala on suonut valtaa ja asemaa, puolustaisivat rohkeasti sitä, mikä viime kädessä määrittelee kansakunnan kohtalon: sen suhdetta Raamatun Jumalaan ja hänen ainosyntyiseen poikaansa Jeesukseen Kristukseen, joulun lapseen, joka kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan lunasti koko maailmalle iankaikkisen elämän.

Jos tätä rohkeutta maamme johtajilta löytyy, voimme odottaa joulun saapuvan taas tulevina vuosina. Muuten olemme menossa samaan suuntaan, kuin mihin Brunei ja Somalia ovat juuri päätyneet.

Jumala isänmaatamme varjelkoon!

Omasta ja Uuden laulun puolesta haluan kiittää sinua kuluneesta vuodesta ja toivottaa sinulle hyvää joulua ja Jumalan siunausta vuodelle 2016!

Risto

Alkuperäiset puheet löytyvät seuraavien linkkien kautta:


Pääministeri David Cameronin puhe:

Canterburyn arkkipiispa Justin Welbyn puhe:

Allekirjoittanut pahoittelee kömpelöä kieliasua ja mahdollisia käännösvirheitä. Erityisesti arkkipiispan käyttämän sanan apocalypse monimerkityksellisyys tekee siitä haastavan käännettävän. Korjausehdotuksia otetaan vastaan.

5.11.15

Kuuntele näytteet ja tilaa uusi levymme!

Risto Huvila & Uusi laulu julkaisi ensimmäisen äänitteensä Laulakaa uusi laulu lokakuussa 2015. Tämä Aikamedian kustantama levy koostuu Riston vuosina 2009-2015 säveltämistä ja sanoittamista lauluista ja sisältää seuraavat kappaleet: 1. Tahdon ylistää, 2. Laulakaa uusi laulu, 3. Suuri oot Herra, 4. Minun sieluni ylistää, 5. Anna sataa, 6. Katso Hän luo uutta, 6. Hän on Kuningas kuninkaiden, 7. Hän on niin hyvä, 9. Mä sinua siunaan oi Jerusalem, 10. Saan tulla luokse Herran, 11. Taivas julistaa.

Klikkaa kuvaa suuremmaksi
Esikoisäänitteelle päätyneiden laulujen pääpaino on melodisessa ylistysmusiikissa minkä lisäksi teemoissa tulee esille eheytyminen ja kaipuu Jumalan läheisyyteen. Tyylillisesti levyltä löytyy musiikkia pianolla säestettävistä balladeista komppiryhmän ja puhallin- ja jousisektion siivittämään voimapoppiin. 

Voit kuunnella YouTubesta löytyvältä esittelyvideoltamme n. 30 sek. näytteet kaikista 11 laulusta yhdistettynä Antti Kokkolan ottamiin valokuviin:


Tilaa levy ja siihen liittyvä nuottikirja 

27.12.14

Xmas vai Christmas - onko väliä?

Joulu on taas mennyt, mutta haluaisin vielä jakaa kanssasi vuosien takaisen pohdinnan, joka nousi mieleeni joulunpyhinä. Riittävän rauhallinen kirjoitushetki löytyi vasta joulukiireiden lopullisesti väistyttyä eli joulun jälkeen.

Yhä useampi englanninkielinen painetussa muodossa oleva viittaus jouluun käyttää sanaa Xmas kokonaisen Christmas-sanan sijaan. Olet varmaankin nähnyt joulukortissa tai kaupan näyteikkunassa toivotuksen Merry Xmas ja ymmärrät täysin mitä se tarkoittaa.

Jo vuosia sitten aloin itsekin käyttää tuota Xmas-lyhennettä omissa joulutervehdyksissäni, kunnes eräs brittiläinen ystäväni pysäytti minut kysymällä: haluatko sinäkin ottaa Kristuksen pois joulusta ja korvata sen poliittisesti korrektimmalla muodolla? Oivalsin saman tien mitä ystäväni tarkoitti, mutta halusin tutkia näiden kahden sanojen taustoja tarkemmin. 

Sanan Christmas taustalla on vanha latinasta johdettu englantilainen sanapari Cristes moesse, joka tarkoitti Kristuksen juhlaa tai messua. Keskiajalla se kääntyi muotoon Cristemasse ja ajan mittaan edelleen muotoon Christ's mass ja sitten nykyiseen muotoonsa Christmas.  Ja siitä edelleen painettuna lyhenteeksi Xmas, joka kyllä lausutaan kuten Christmas, mutta näyttää oleellisesti erilaiselta.

Englanninkielisessä maailmassa kristityt ovat jo vuosikymmenien ajan käyneet debattia näiden kahden sanan välillä. On niitä, jotka näkevät Xmas-version joulun alkuperää ja Kristusta vähättelevänä, ja sitten on niitä, jotka ovat sitä mieltä, että Xmas on täysin hyväksyttävä muoto. Jälkimmäistä perustellaan kreikankielen Kristusta tarkoittavalla sanalla Xristos tai Christos, jonka kirjoitusmuoto on Χριστος. Kreikkalainen kirjain X (tai Chi) on Kristuksen nimen ensimmäinen kirjain ja on ollut yleinen Kristus-sanan lyhenne varhaisissa kristillisissä teksteissä. Joidenkin lähteiden mukaan X-lyhenteen käyttö voidaan jäljittää anglosaksisissa teksteissä niinkin kauas kuin vuoteen 1021 AD.  

Tulin lopputulokseen, että henkilökohtainen vakaumukseni sallisi myös X-muodon käytön, mutta en halua käyttää sitä tämän X-sukupolven aikana, joka ymmärtää X-factorin merkityksen: englanninkielellä sana x factor tarkoittaa tuntematonta tekijää tai muuttujaa, joka voidaan korvata millä tahansa sopivalla määreellä. Collins Dictionary selittää sen seuraavasti: an unknown or unexplained element that makes something more interesting or valuable.

Itselleni Kristus ei ole vaihteleva tai tuntematon X factor vaan nimenomainen persoona, johon minulla on henkilökohtainen suhde, ja jota haluan julistaa kuten Apostoli Paavali aikoinaan:

Pidän todella sitä kaikkea pelkkänä tappiona, sillä Herrani Kristuksen Jeesuksen tunteminen on minulle arvokkaampaa kuin mikään muu. Hänen tähtensä olen menettänyt kaiken, olen heittänyt kaiken roskana pois, jotta voittaisin omakseni Kristuksen ja jotta kävisi ilmi, että kuulun hänelle. Näin minulla ei enää ole mitään omaa, lain noudattamiseen perustuvaa vanhurskautta, vaan se vanhurskaus, jonka perustana on usko Kristukseen ja jonka Jumala antaa sille, joka uskoo. Minä tahdon tuntea Kristuksen ja hänen ylösnousemisensa voiman ja tulla hänen kaltaisekseen osallistumalla hänen kärsimyksiinsä ja kuolemaansa.  (Paavalin kirje Filippiläisille 3:8-10).

Siis Kristus, ei Mr. X.

Siunattua joulun jälkeistä aikaa ja menestyksekästä uutta vuotta 2015.
Risto

ps. Mielenkiintoista on ollut myös löytää oman nimeni alkuperäinen merkitys: sanakirjan mukaan Risto on suomalainen muoto kreikkalaisesta nimestä Χριστόφορος, Khristoforos, joka tarkoittaa Kristuksen kantajaa

3.12.14

Suuri Joulun lapsi -hyväntekeväisyyskonsertti Alppilan kirkossa 9.12. klo 19

Nyt viimeistään on aika merkitä kalenteriin yksi joulunajan tärkeimmistä menovinkeistä: Operaatio Joulun Lapsi huipentuu vuoden 2014 osalta suureen hyväntekeväisyyskonserttiin Alppilan kirkossa 9.12. klo 19. 

Joulutunnelmaa ovat luomassa vuoden 2006 tangokuningatar Elina Vettenranta säestäjänsä Janne Maaralan kanssa, Pekka & Arja Simojoki, kanteletaituri Ida Elina sekä Risto Huvila & Uusi laulu. Konsertin juontaa Patmos-radiosta tuttu Satu Panula.

Mikä parasta, konserttiin on vapaa pääsy ja sen yhteydessä kerätään kolehti Romanian lasten auttamiseksi. 

Olemme Uuden laulun kanssa olleet mukana Operaatio Joulun lapsessa jo vuodesta 2010 alkaen ja vuosi vuodelta olemme saaneet todistaa kampanjan kasvamista ja laajenemista halki Suomen ja nähdä, kuinka yhä useammat ihmiset ovat alkaneet osoittaa rakkauttaan kaikenlaisessa puutteessa eläviä lapsia kohtaan joulupakettien muodossa. 

Tulethan sinäkin kanssamme laulamaan kauneimpia joululauluja - uusia ja vanhoja - ja antamaan tukesi Romanian köyhimmille lapsille. Ja otathan myös ystäväsi mukaan.

8.10.14

Nyt se taas kutsuu - Operaatio Joulun Lapsi!

Taas alkaa olla se aika vuodesta, jolloin ensimmäiset ajatukset suuntaavat kohti joulua. Toki matkaa on aattoon vielä 11 viikkoa, mutta aivan kuten kesäkin meni nopeasti, niin menee myös syksy. 

Tässä vaiheessa vuotta koittaa yleensä myös Operaatio Joulun Lapsen kampanja-avaus, jota vietimme jälleen 5.10. Helsingin Vanhassa kirkossa yhdessä muiden Joulun lapsi -kummien ja yhteistyökumppanien kanssa. Tämä on jo viides vuosi peräkkäin kun saamme olla Uuden laulun kanssa mukana tässä tärkeässä projektissa.

Uusi laulu kaikuu Vanhassa kirkossa 5.10.




Paitsi musiikkia, jota Uuden laulun lisäksi esittivät viulustilupaus Julia Meller ja muusikkopariskunta Olli & Hanna-Maria Helenius, kuulimme vakavaa mutta kuitenkin toivorikasta puhetta pahuuden ja hyvyyden välisestä taistelusta. Radio Dein päätoimittajan Kirsi Rostamon vetämässä paneelissa teemaa pohtivat nuorisotyöntekijä Henna Saarinen, toimittaja Pasi Turunen, lääkäri ja kaupunginvaltuutettu Sari Mäkimattila sekä Vanhan kirkon kappalainen Arto Antturi.

Klikkaa pakkausohjeet
Operaatio Joulun Lapsi on vuodesta 1995 lähtien taistellut pahuutta ja välinpitämättömyyttä vastaa jakaen joulupaketteja lapsille, joille kukaan toinen ei vie lahjoja. Nämä lapset asuvat hökkeleissä ja maalattiaisissa majoissa, tai heidän kotinaan on tuberkuloosisairaala tai muu lastenlaitos. Vuonna 2014 kampanjan tavoitteena on toimittaa 27.000 pakettia Romanian ja Moldovan leikki- ja kouluikäisille lapsille, jotka elävät kaikenlaisen puutteen keskellä. 

Paketeissa olevat pehmolelut, hygieniatuotteet, vaatteet ja koulutarvikkeet ilahduttavat lapsia ja kertovat, että he ovat arvokkaita eikä heitä ole unohdettu. Jokaiselle lahjan saajalle annetaan myös pieni vihkonen, jossa kerrotaan joulun ihmeestä, Jeesuksesta.

Operaatio Joulun Lapsi on kansainvälinen yli sadassa maassa toteutettava joulukeräys, jonka toimeenpanija Suomessa on Patmos Lähetyssäätiö. Kansainvälinen yhteistyökumppani on Samaritan’s Purse, joka käynnisti operaation 1993, minkä jälkeen yli 100 miljoonaa joulupakettia on viety niitä eniten odottaville.

Operaatio Joulun Lapsen avajaisten esiintyjäkaarti Vanhassa kirkossa 5.10. Takarivissä Pirkko Säilä, Pasi Turunen, Markku Vuorinen, Risto Huvila, Sari Mäkimattila ja Olli Helenius. Eturivissä Kirsi Rostamo, Henna Saarinen, Jaana Huvila, Kristina Vakkilainen, Tarja Piirainen ja Hanna-Maria Helenius. Edessä pahvilaatikossa romanialainen ystävämme Bobi. Kuvasta puuttuvat Arto Antturi ja Julia Meller.


Muistathan, että pakettien viimeinen toimituspäivä keräyspisteisiin on jo 10.11. Espoossa paketin voit toimittaa sunnuntaisin klo 11-13 Uuden laulun kotiseurakuntaan Espoon Helluntaiseurakuntaan os. Luomanportti 8, 02200 Espoo.

Tervetuloa mukaan auttamaan, joko joululahjapakettien tai rahalahjan kautta. Pakettien kokoamisohjeet, keräyspaikat ja muuta infoa löydät os. www.joulunlapsi.fi. 

8.8.14

Uuden laulun kesäkonsertti Kivenlahdessa 21.8.2014

Tervetuloa Uuden laulun kesäkonserttiin idylliseen Kahvi-Kaisaan Espoon Kivenlahteen torstaina 21.8.2014 klo 18:30. Tule yksin tai yhdessä ystävien kanssa!


21.4.14

Identiteetistä ja kutsumustietoisuudesta

Kristillisen uskon perusparametrit valettiin n. 2000 vuotta sitten pääsiäisenä. Pääsiäinenhän ei ole alunperin kristillinen vaan juutalainen juhla, jota edelleen vietetään israelilaisten Egyptistä vapautumisen muistoksi.

Luukkaan evankeliumin mukaan (Luuk. 2:41) Jeesuksen vanhemmat menivät joka vuosi Jerusalemiin pääsiäisjuhlille, joten Jeesuskin oli jo pikkupojasta saakka tullut tekemisiin tuon suuren ja tärkeän juhlan kanssa ja oli oppinut tuntemaan paikat ja traditiot. Tätä tukee tuo Luukkaan evankeliumin 2. luku, joka kertoo Jeesuksen jääneen paluumatkalla vanhemmistaan jälkeen ja he hoksasivat vasta seuraavana päivänä, että poika on hukassa. Luukas 2:45-50 kuvailee episodia seuraavasti:

Kun he eivät löytäneet häntä, he palasivat Jerusalemiin jatkaen etsintäänsä. Kolmen päivän kuluttua he löysivät hänet temppelistä. Hän istui opettajien keskellä, kuunteli heitä ja teki heille kysymyksiä. Kaikki, jotka kuulivat mitä hän puhui, ihmettelivät hänen ymmärrystään ja hänen antamiaan vastauksia. Hänet nähdessään vanhemmat hämmästyivät kovasti, ja hänen äitinsä sanoi: "Poikani, miksi teit meille tämän? Isäsi ja minä olemme etsineet sinua, ja me olimme jo huolissamme." Jeesus vastasi heille: "Mitä te minua etsitte? Ettekö tienneet, että minun tulee olla Isäni luona?" Mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hän tällä tarkoitti. 

Jeesus oli tuolloin vasta 12-vuotias, mutta vaikuttaa siltä, että hänellä jo tuolloin käsitys tulevasta tehtävästään. Pitäisin luonnollisena, että Maria, joka oli saanut tulevasta lapsestaan ilmoituksen enkeliltä (Luuk. 1:28-37), olisi jossakin vaiheessa kertonut pojalleen saamastaan oudosta ja ihmeellisestä viestistä ja inhimillisesti mahdottomasta tapahtumasta, jonka seurauksena Jeesus syntyi. Varmaankin äiti kertoi pojalleen myös kolmen itämaan tietäjän vierailusta, ja kuinka he kutsuivat vastasyntynyttä Jeesusta juutalaisten kuninkaaksi. Voin vain kuvitella Jeesuksen lällytelleen kavereilleen hiekkalaatikolla: "hei, mä oonkin juutalaisten kuningas..." Siinä varmaankin hiekkaa lensi puolin ja toisin.

Jeesuksen julkinen toiminta alkoi vasta n. 30 vuoden iässä, kun Johannes Kastaja oli kastanut hänet. Tuossa hetkessä itse Taivaan Jumala vahvisti Jeesuksen aseman todistajien läsnäollessa. Kastetta seurasi 40 vuorokauden erämaajakso ja kohtaaminen itsensä saatanan kanssa, jonka myötä Jeesuksen identiteetti ja kutsumustietoisuus tuli läpikotaisin testatuksi.

Kun Jeesus sitten kolme vuotta myöhemmin ratsastaa aasilla Jerusalemiin, hän on jo vahvasti tietoinen muutaman päivän päässä odottavasta kohtalostaan, mikä tulee esiin Joh. 12:27. "Nyt olen järkyttynyt. Mitä sanoisin? Isä, pelasta minut tästä hetkestä! Ei! Juuri tähän on elämäni tähdännyt. 


Johanneksen evankeliumin 13. luvun alkujakeet kuvaavat pääsiäisen tulevat tapahtumat: Pääsiäisjuhla oli jo tulossa, ja Jeesus tiesi, että oli tullut se hetki, jolloin hänen oli määrä siirtyä tästä maailmasta Isän luo. Hän oli rakastanut omiaan, jotka olivat tässä maailmassa, ja hän osoitti heille täydellistä rakkautta loppuun asti. He olivat kokoontuneet aterialle, ja Paholainen oli jo pannut Juudaksen, Simon Iskariotin pojan, sydämeen ajatuksen, että tämä kavaltaisi Jeesuksen. Jeesus tiesi, että Isä oli antanut kaiken hänen valtaansa ja että hän oli tullut Jumalan luota ja oli nyt palaamassa hänen luokseen. 

Täysi ihminen ja täysi Jumala!

Jeesuksen inhimillisyydestä kertoo moni Raamatun jae, joissa kuvataan hänen tuntojaan. Pääsiäisviikolla Jeesus istui iltaa läheisimpien ystäviensä kanssa, ja Raamattu kertoo Jeesuksen vahvasta tunnetilasta (Joh. 13:32): Järkyttyneenä hän sanoi heille: "Totisesti, totisesti: yksi teistä kavaltaa minut."

Pysähdyin miettimään Jeesuksen ihmisyyttä ja tunne-elämää erityisesti temppelin pihalla olleiden rahanvaihtajien pöytien kaatamisen yhteydessä. Jeesus oli vuosikymmenten ajan käynyt Jerusalemin pääsiäisjuhlilla, mutta Raamatun mukaan hän ei koskaan aiemmin ollut reagoinut raha- ja kyyhkyskauppiaiden toimintaan. Olisiko ollut niin, että kun hän tiesi kohtalonsa lähestyvän, tunteet nousivat pintaan ja siitä sai ympäristökin osansa?

Jeesuksella oli todella vahva identiteetti ja kutsumustietoisuus. Onko sinulla?

Ei varmaankaan yhtä vahva, ja juuri siinä on ero Jumalan ja ihmisen välillä. Meidät on kuitenkin kutsuttu Jeesuksen kaltaisuuteen ja ymmärrän, että mekin voimme alkaa oivaltaa omaa kutsumustamme paremmin Jeesuksen tuntemisen kautta. Itseäni on puhutellut Jeesuksen sanat Pietarille (Joh. 21:18): Totisesti, totisesti: Kun olit nuori, sinä sidoit itse vyösi ja menit minne tahdoit. Mutta kun tulet vanhaksi, sinä ojennat kätesi ja sinut vyöttää toinen, joka vie sinut minne et tahdo."

Muutama viikko sitten kohtasin erään henkilön, joka sanoi minulle vaikuttavat sanat: "Älä mene sinne, missä on tarve, vaan sinne, minne Jumala sinut kutsuu". Kuuliaisuus Jumalan kutsulle sai Jeesuksen täyttämään oman tehtävänsä ja samaan kutsutaan sinua ja minua oman missiomme suhteen.

Voi kunpa Jeesuksen rukous Getsemanessa voisi olla minunkin rukoukseni eteeni tulevissa testeissä: "Isä, jos se on mahdollista, niin menköön tämä malja minun ohitseni. Mutta ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä."

Siunattua pääsiäistä ja voimia tuleviin haasteisiin!

Risto