12.2.16
26.1.16
20.1.16
16.1.16
1.1.16
Uusi vuosi - uudet laulut!
Vuodenvaihde on aina jonkinlainen käännekohta, jolloin vanha jää taakse ja uusi alkaa. Tai siltä se ainakin tuntuu. Odotukset alkavalle vuodelle ovat aina suuremmat kuin mitä menneenä vuonna tapahtui, mutta, vuodenvaihde ei nollaa velkoja, ei paranna sairauksia, ei eheytä ihmissuhteita. Päinvastoin, verot nousevat, etuudet heikkenevät ja ihmiset vanhenevat, puhumattakaan globaaleista ongelmistamme. Mutta on mukava elää illuusiossa, että asiat menisivät uutena vuotena paremmin. Ja niinhän ne menevätkin, tai ainakin voisivat mennä, jos luottaisimme Jumalan meille antamiin lupauksiin:
Älkää enää menneitä muistelko, älkää muinaisia miettikö! Katso: minä luon uutta. Nyt se puhkeaa esiin - ettekö huomaa? Minä teen tien autiomaahan ja joet kuivuuden keskelle. Jes. 43:18-19
Päästetään irti menneestä, huomataan ja tavoitellaan - ei vain odoteta - sitä, mikä on tuloillaan. Asiat eivät yleensä korjaannu itsestään, vaan muutokseen tarvitaan aina tekijä. Ja se tekijä olet sinä. Ja minä. Meidän tehtävämme on tarttua kiinni niihin mahdollisuuksiin ja velvollisuuksiin, joita Taivaallinen Isämme on elämäämme tuonut, ja ryhtyä työstämään niitä.
Tuosta edellä olevasta Jesajan jakeesta johdettuna: Jumala tekee tiet ja joet, mutta meidän on kuljettava ne ja pumpattava vesi, jotta muutos voi tapahtua.
Uusi laulu syntyi vastaiskuna menneille vuosille. Se edustaa Jumalan mahdollistamaa käännekohtaa, joka mahdollisti muutoksen. Mutta siihen muutokseen tarvittiin myös tavallista ihmistä. Tekemään ensin parannuksen ja sitten lauluja. Kulkemaan sitä tietä, jonka Taivaallinen Isämme on meille jokaiselle valmistanut: tulevaisuuden ja toivon tietä.
Uusi laulu on merkki Jumalan antamasta uudesta elämästä, joka on jokaisen ihmisen saatavilla. Vuoden vaihtuessa tai milloin tahansa. Näe elämässäsi Jumalan mahdollistamat muutokset ja tartu niihin kiinni, ja astu Hänen valmistamalleen tielle. Vaihda valitusvirtesi uuteen lauluun, ylistyslauluun Jumalalle. Vuosi 2016 antaa siihen erinomaisen mahdollisuuden.
Haluan toivottaa kaikille Uuden laulun ystäville alla olevan Laulakaa uusi laulu -kuvakollaasivideon myötä Jumalan siunaamaa uutta vuotta. Videon kuvat on Pentti Tuovisen käsialaa ja ne on otettu äänitteemme julkaisukonsertissa Kauniaisten Uudessa paviljongissa 13.10.2015. Videon laulu löytyy samannimiseltä Aikamedian kustantamalta äänitteeltämme, jota voit tilata Uuden laulun verkkokaupasta.
Risto
Älkää enää menneitä muistelko, älkää muinaisia miettikö! Katso: minä luon uutta. Nyt se puhkeaa esiin - ettekö huomaa? Minä teen tien autiomaahan ja joet kuivuuden keskelle. Jes. 43:18-19
Päästetään irti menneestä, huomataan ja tavoitellaan - ei vain odoteta - sitä, mikä on tuloillaan. Asiat eivät yleensä korjaannu itsestään, vaan muutokseen tarvitaan aina tekijä. Ja se tekijä olet sinä. Ja minä. Meidän tehtävämme on tarttua kiinni niihin mahdollisuuksiin ja velvollisuuksiin, joita Taivaallinen Isämme on elämäämme tuonut, ja ryhtyä työstämään niitä.
Tuosta edellä olevasta Jesajan jakeesta johdettuna: Jumala tekee tiet ja joet, mutta meidän on kuljettava ne ja pumpattava vesi, jotta muutos voi tapahtua.
Uusi laulu syntyi vastaiskuna menneille vuosille. Se edustaa Jumalan mahdollistamaa käännekohtaa, joka mahdollisti muutoksen. Mutta siihen muutokseen tarvittiin myös tavallista ihmistä. Tekemään ensin parannuksen ja sitten lauluja. Kulkemaan sitä tietä, jonka Taivaallinen Isämme on meille jokaiselle valmistanut: tulevaisuuden ja toivon tietä.
Uusi laulu on merkki Jumalan antamasta uudesta elämästä, joka on jokaisen ihmisen saatavilla. Vuoden vaihtuessa tai milloin tahansa. Näe elämässäsi Jumalan mahdollistamat muutokset ja tartu niihin kiinni, ja astu Hänen valmistamalleen tielle. Vaihda valitusvirtesi uuteen lauluun, ylistyslauluun Jumalalle. Vuosi 2016 antaa siihen erinomaisen mahdollisuuden.
Haluan toivottaa kaikille Uuden laulun ystäville alla olevan Laulakaa uusi laulu -kuvakollaasivideon myötä Jumalan siunaamaa uutta vuotta. Videon kuvat on Pentti Tuovisen käsialaa ja ne on otettu äänitteemme julkaisukonsertissa Kauniaisten Uudessa paviljongissa 13.10.2015. Videon laulu löytyy samannimiseltä Aikamedian kustantamalta äänitteeltämme, jota voit tilata Uuden laulun verkkokaupasta.
Risto
26.12.15
Joulu on taas – mutta kuinka pitkään?
Joulu on taas – mutta kuinka pitkään?
Vanha ja kaikille tuttu joululaulu alkaa noilla otsikon
sanoilla: joulu on taas, mutta kun katselemme ajan merkkejä, on ehkä
aiheellista kysyä, kuinka pitkään. Siis kuinka pitkään saamme joulua täällä kristillisessä Suomessa viettää?
Nimittäin vuosi vuodelta vahvistuvat ne äänet, jotka haluaisivat
riisua joulun kaikesta sen alkuperäiseen sanomaan liittyvästä. Kouluissa ei saisi laulaa
enää Enkeli taivaan –virttä, puhumattakaan, että siellä esitettäisiin perinteistä
joulukuvaelmaa, koska Jeesus-vauva voisi aiheuttaa lapsille
vakavia traumoja.
Myös
Tasavallan Presidentin uudenvuodenpuheen Jumalan siunausta –toivotukset ovat satuttaneet
monia, joten näyttää siltä, että monien tai ainakin muutamien kovaäänisimpien
mielestä nyt on korkea aika riisua kaikki kristillisyys julkisin varoin
rahoitetusta toiminnasta yhteiskunnassamme. Mielenkiintoista muuten on, että ne jotka tällaisia vaatimuksia esittävät, lukevat itsensä suvaitsevaisten joukkoon ja vaatimalla vaativat myös kaikilta muilta suvaitsevaisuutta omien tekemistensä tai mielipiteittensä kohdalla.
Olin jo jotenkin asennoitunut siihen, että niin Suomi kuin
muukin Eurooppa olisi lopullisesti vaipunut hengelliseen horrokseen, mutta kun
joulupäivänä katselin ja luin Ison-Britannian kuningattaren ja pääministerin sekä Canterburyn
arkkipiispan joulutervehdykset, henkeni valtasi aivan erityinen innostus; vielä
on niitä, jotka rohkenevat julistaa joulun sanomaa, ja vieläpä korkeilta paikoilta. Ja että nämä uutiset tulevat Britanniasta, joka on yksi Euroopan monikulttuurisin maa.
Tämän innostuksen vallassa päätin perinteisen Uuden laulun joulutervehdyksen sijaan kääntää osan noista puheista suomeksi ja julkaisen ne alla.
Kuningatar Elisabetin puheesta oli jo etukäteen kerrottu,
että se tulee korostamaan kristinuskon sanomaa, ja sitä se konkreettisesti
tekikin. Puhuessaan ISIS-järjestön toiminnasta, kuningatar siteerasi
Johanneksen evankeliumin 1 luvun 5. jaetta:
”On totta, että mailman on täytynyt vastustaa pimeyden hetkiä tänä
vuonna, mutta Johanneksen evankeliumi sisältää suuresta toivosta kertovan
jakeen, jota usein luetaan joulun ajan jumalanpalveluksissa: Valo loistaa
pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.”
Kuningatar jatkoi hieman myöhemmin:
![]() |
| Myös Ilta-Sanomat noteerasi kuningattaren puheen sisällön |
Huolimatta siitä, että hän joutui pakenemaan ja vainotuksi läpi lyhyen elämänsä ajan, Kristuksen muuttumaton sanoma ei ollut koston tai väkivallan viesti, vaan että meidän tulee rakastaa toisiamme.
Vaikkakaan se ei ole helppo viesti seurata, meidän ei tule masentua; pikemminkin se innostaa meitä yrittämään kovemmin: olemaan kiitollisia ihmisille, jotka tuovat rakkautta ja onnea omaan elämäämme, ja etsiä tapoja levittää rakkautta muille, milloin ja missä vaan voimme.”
Pääministeri David Cameron sanoi joulutervehdyksessään
seuraavaa, puhuessaan ensin brittijoukkojen roolista taistelussa ISIS-järjestöä
vastaan:
![]() |
| Pääministeri Cameronin joulutervehdystä on kritisoitu "epävaltiomiesmäiseksi" johtuen sen teologisesta sisällöstä. |
Mielestäni meidän pitäisi myös pohtia sitä, että juuri näistä tärkeistä uskonnollisista juurista ja kristillisistä arvoista johtuu se, että Britannia on ollut niin onnistunut koti ihmisille, jotka edustavat kaikkia uskontoja tai ei mitään niistä.”
Kolmas britti, jonka sanoma kosketti minua, oli Canterburyn
arkkipiispa Justin Welby. Arkkipiispan joulusaarna käsitteli joulun alkuperäistä ydintä
loistavalla tavalla, ja siksi julkaisenkin sen lähes kokonaan, lukuunottamatta puheen alun ilmeisesti vain brittiläisille avautuvaa osiota.
Osallistuminen
määrittelee meidät.
Jeesuksen syntymän
hetkellä niin Herodes kuin paimenetkin määritellään sen mukaan, miten he
reagoivat Jeesukseen. Tänään meistä jokainen määritellään sen mukaan, miten
vastaamme Jeesukselle. Mikä on vielä merkittävämpää, joulu määrittelee Jumalan.
Tässä on kaikkein
yllättävin väite; tämä vauva, tämä Jeesus, joka on Jumala, määrittelee Jumalan.
Jumala on itsemääriteltynä puhdas rakkaus, rakkaus, jota juhlitaan enkelin
valossa ja joka nähdään inhimillisen haavoittuvuuden kautta, rakkaus, jota ei
kiinnosta asema, ja joka vihaa epäoikeudenmukaisuutta, rakkauden uutinen, jota
kannetaan taivaallisissa lauluissa, mutta joka näkyy köyhyydessä ja
turvattomuudessa.
Mitä paimenet näkivät
vilaukselta hiljaisena yönä Betlehemin ulkopuolella, oli ilmestys, jossa paljastettiin Jumalan
lopullinen tarkoitus maailmankaikkeutta kohtaan. Paimenet olivat
köyhistä köyhimpiä, jotka käyskentelivät ulkona mäkien rinteillä päivin ja öin.
He eivät luultavasti olleet uskonnollisia ihmisiä. He eivät varmastikaan olleet
voimakkaita, vaikutusvaltaisia ihmisiä. He olivat vitsien maalitaulu, kohteena
ylenkatseille ja ulkopuolisille. He tuskin kuvittelivat olevansa matkalla
etsimään elämän tarkoitusta ja henkilökohtaista täyttymystä.
Silti juuri heidän
luokseen enkelit lensivät, ei vain tuomaan yksityistä kokemusta, vaan julkisen
ilmoituksen. He kertoivat ainutkertaisesta tapahtumasta, joka muutti koko
maailman, koko luomakunnan. Tätä tapahtumaa ei ollut tarkoitus tarkastella
etäältä, se oli lähellä, kutsuva, Jumalan heille esittämä ilmestys, tapahtuma,
johon heidät kutsuttiin osallistumaan. Ja he osallistuivat.
![]() |
| Canterburyn arkkipiispan puhe sai laajaa julkisuutta Britannian mediassa |
He vihaavat
erilaisuutta, olivatpa nämä muslimeja, jotka ajattelevat eri tavalla, jesidejä
tai kristittyjä, ja heidän vuoksi kristityt kohtaavat tuhonsa juuri sillä
alueella, jossa kristillinen usko alkoi. Tämä kohtalo on heidän määrittelemänsä
ja sen ainoana airueena on kuoleman enkeli.
Paimenet näkevät
totuuden, ikuisen, järkkymättömän, jumalallisen totuuden, jota he eivät
määritelleet, vaan itse Jumala: se oli totuus heille silloin, se on totuus
tänään. Luoja tietää mitä he
odottivat, mutta mitä he löytävät, on vastasyntynyt lapsi - pieni, avuton ja
haavoittuvainen. Silti he kumartavat kunnioituksesta. Tämä oli paimenten
ilmestys.
Myös Herodes saa tämän
ilmestyksen. Hän näkee, että tämä pieni, avuton, haavoittuva, täysin tavallinen
lapsi on perimmäinen uhka hänen vallalleen ja auktoriteetilleen. Hän on
oikeassa: tämä lapsi on kaiken inhimillisen vallan ja auktoriteetin lopullinen
tuomari. Kuultuaan Jeesuksen syntymästä, Herodes reagoi siihen hirvittävällä
tuholla. Hän yrittää tuhota Jumalan ilmestyksen. Voima kohtaa rakkauden, ja
rakkauden on paettava Egyptiin, palaten sieltä tavalliseen elämään, ja lopulta
ristille ja tyhjään hautaan, valloittaen sieltä maailman.
Jouluna me kohtaamme Jumalan vallan muodon, joka tuomitsee kaikki meidän valtamme muodot. Voimakkaat määrittelevät itsensä oman reaktionsa kautta. Jesaja kohdistaa sanansa juuri tähän kohtaan Vanhan testamentin tekstissä. Ohitamme usein keskellä olevat jakeet, koska ne ovat epämiellyttäviä ääniä jouluna. Israelin kansalle Jesaja osoittaa heidän sortajiensa tuhon, Jumalan tuomion niille, jotka sortavat köyhiä, niille, jotka asettavat sorron ikeen.
Jouluna me kohtaamme Jumalan vallan muodon, joka tuomitsee kaikki meidän valtamme muodot. Voimakkaat määrittelevät itsensä oman reaktionsa kautta. Jesaja kohdistaa sanansa juuri tähän kohtaan Vanhan testamentin tekstissä. Ohitamme usein keskellä olevat jakeet, koska ne ovat epämiellyttäviä ääniä jouluna. Israelin kansalle Jesaja osoittaa heidän sortajiensa tuhon, Jumalan tuomion niille, jotka sortavat köyhiä, niille, jotka asettavat sorron ikeen.
Kuten runoilija-pappi Malcolm Guite
sanoo: "Mutta jokainen Herodes
kuolee, ja tulee yksin seisoakseen Karitsan valtaistuimen edessä".
Kaikille niille,
joilta julma tyranni Herodes tai ISIS, tämän päivän Herodes, on vienyt tai on
viemässä ihmisarvon, Jumalan tuomio tulee hyvänä uutisena, koska se lupaa
oikeutta. Kuten Jesaja tekee selväksi, Jumalan tuomio on yksi osa isommasta
pelastuskertomuksesta – Jumalan rakkauden ilmoituksesta - joka julistaa: "Sillä
lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu".
Kaikille Herodeksille
tämä viaton vauva on uhka, merkki Jumalan radikaalista vallan
uudelleenmäärityksestä – rakkauden kautta. Paimenille, hän on
lahja, ja kutsu.
Herodes ja paimenet
tunnistivat tämän lapsen merkityksen, mutta he reagoivat siihen hyvin eri
tavoin. Meidätkin määritellään sen mukaan, miten me reagoimme tähän lapseen.
Jumala antaa meille vapauden hylätä hänet, tai polvistua ja palvoa omassa
haavoittuvuudessamme lasta, joka on annettu, todellisena ilmestyksenä, joka
paljastaa Jumalan.
Jeesus asettaa
mittapuun, millä Jumala käsittelee maailmamme tyranneja ja julmuutta, sillä Hän
on Rauhan Ruhtinas. Emme kiellä tyrannien tai julmuuden olemassaoloa, mutta
emme kilpaile niiden kanssa: mieluumminkin me nujerramme sen salliessamme
Jumalan todellisen paljastuksen määrittää itsemme, ja muunnumme Hänen
valloittavan rakkautensa kautta.
Olemme jouluna
tekemisissä tämän todellisen ilmestyksen kanssa. Se on uutinen Jumalan
aikomuksista Jumalan luomaa ja ylläpitämää maailmaa varten, aikomuksista, jotka
ovat parempia kuin osaamme kuvitella.
Tämä ilmestys, tämä
paljastus, tuomitsee jokaisen maailman vallan, tavoittaa jokaisen kodistaan
ajetun, jokaisen pakolaisen, joka ainoan ihmissydämen. Se alkaa meistä
itsestämme. Sekä tekojemme että tavoitteittemme tulee täyttää Jumalan meille
asettamat standardit täällä.
Paimenet menivät ja
palvoivat. Herodes tahtoi surmata. Tämän päivän Herodes, ISIS ja vastaavat
ympäri maailmaa niin monen uskonnon nimissä tarjoavat vääriä ilmestyksiä.
Mutta sinä ja minä olemme kutsutut vastaamaan palvonnassa ja muuntumisessa,
maailmaa muuttavassa kuuliaisuudessa, sekä yksilöinä että yhdessä, tuohon
pienen vauvan ilmestykseen, joka määrittelee Jumalan, sillä se on meidän
vastauksemme Jeesukselle, joka määrittelee meidät.
Rukoillaan ystävät, että näiden brittiläisten valtiojohtajien ja kirkonmiesten rohkeus voisi tarttua myös heidän kollegoihinsa täällä kaukaisessa Suomessa. Että ne, joille Jumala on suonut valtaa ja asemaa, puolustaisivat rohkeasti sitä, mikä viime kädessä määrittelee kansakunnan kohtalon: sen suhdetta Raamatun Jumalaan ja hänen ainosyntyiseen poikaansa Jeesukseen Kristukseen, joulun lapseen, joka kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan lunasti koko maailmalle iankaikkisen elämän.
Jos tätä rohkeutta maamme johtajilta löytyy, voimme odottaa joulun saapuvan taas tulevina vuosina. Muuten olemme menossa samaan suuntaan, kuin mihin Brunei ja Somalia ovat juuri päätyneet.
Jumala isänmaatamme varjelkoon!
Omasta ja Uuden laulun puolesta haluan kiittää sinua kuluneesta vuodesta ja toivottaa sinulle hyvää joulua ja Jumalan siunausta vuodelle 2016!
Omasta ja Uuden laulun puolesta haluan kiittää sinua kuluneesta vuodesta ja toivottaa sinulle hyvää joulua ja Jumalan siunausta vuodelle 2016!
Risto
Alkuperäiset puheet löytyvät seuraavien linkkien kautta:
Kuningattaren puhe: http://www.royal.gov.uk/ImagesandBroadcasts/TheQueensChristmasBroadcasts/ChristmasBroadcasts/ChristmasBroadcast2015.aspx
Kuningattaren puhe YouTubessa
Pääministeri David Cameronin puhe:
Canterburyn arkkipiispa Justin Welbyn puhe:
Allekirjoittanut pahoittelee kömpelöä kieliasua ja mahdollisia käännösvirheitä. Erityisesti arkkipiispan käyttämän sanan apocalypse monimerkityksellisyys tekee siitä haastavan käännettävän. Korjausehdotuksia otetaan vastaan.
5.11.15
Kuuntele näytteet ja tilaa uusi levymme!
Risto Huvila & Uusi laulu julkaisi ensimmäisen äänitteensä Laulakaa uusi laulu lokakuussa 2015. Tämä Aikamedian kustantama levy koostuu Riston vuosina 2009-2015 säveltämistä ja sanoittamista lauluista ja sisältää seuraavat kappaleet: 1. Tahdon ylistää, 2. Laulakaa uusi laulu, 3. Suuri oot Herra, 4. Minun sieluni ylistää, 5. Anna sataa, 6. Katso Hän luo uutta, 6. Hän on Kuningas kuninkaiden, 7. Hän on niin hyvä, 9. Mä sinua siunaan oi Jerusalem, 10. Saan tulla luokse Herran, 11. Taivas julistaa.
![]() |
| Klikkaa kuvaa suuremmaksi |
Esikoisäänitteelle päätyneiden laulujen pääpaino on melodisessa ylistysmusiikissa minkä lisäksi teemoissa tulee esille eheytyminen ja kaipuu Jumalan läheisyyteen. Tyylillisesti levyltä löytyy musiikkia pianolla säestettävistä balladeista komppiryhmän ja puhallin- ja jousisektion siivittämään voimapoppiin.
Voit kuunnella YouTubesta löytyvältä esittelyvideoltamme n. 30 sek. näytteet kaikista 11 laulusta yhdistettynä Antti Kokkolan ottamiin valokuviin:
Tilaa levy ja siihen liittyvä nuottikirja
16.10.15
16.8.15
3.7.15
2.5.15
12.4.15
17.1.15
Je ne suis pas Charlie - En ole Charlie
Ollako Charlie vai eikö olla - siinäpä kysymys.
Lue Riston blogi os. http://ristohuvila.blogspot.fi/
27.12.14
Xmas vai Christmas - onko väliä?
Joulu on taas mennyt, mutta haluaisin vielä jakaa kanssasi vuosien takaisen pohdinnan, joka nousi mieleeni joulunpyhinä. Riittävän rauhallinen kirjoitushetki löytyi vasta joulukiireiden lopullisesti väistyttyä eli joulun jälkeen.
Yhä useampi englanninkielinen painetussa muodossa oleva viittaus jouluun käyttää sanaa Xmas kokonaisen Christmas-sanan sijaan. Olet varmaankin nähnyt joulukortissa tai kaupan näyteikkunassa toivotuksen Merry Xmas ja ymmärrät täysin mitä se tarkoittaa.
Jo vuosia sitten aloin itsekin käyttää tuota Xmas-lyhennettä omissa joulutervehdyksissäni, kunnes eräs brittiläinen ystäväni pysäytti minut kysymällä: haluatko sinäkin ottaa Kristuksen pois joulusta ja korvata sen poliittisesti korrektimmalla muodolla? Oivalsin saman tien mitä ystäväni tarkoitti, mutta halusin tutkia näiden kahden sanojen taustoja tarkemmin.
Sanan Christmas taustalla on vanha latinasta johdettu englantilainen sanapari Cristes moesse, joka tarkoitti Kristuksen juhlaa tai messua. Keskiajalla se kääntyi muotoon Cristemasse ja ajan mittaan edelleen muotoon Christ's mass ja sitten nykyiseen muotoonsa Christmas. Ja siitä edelleen painettuna lyhenteeksi Xmas, joka kyllä lausutaan kuten Christmas, mutta näyttää oleellisesti erilaiselta.
Englanninkielisessä maailmassa kristityt ovat jo vuosikymmenien ajan käyneet debattia näiden kahden sanan välillä. On niitä, jotka näkevät Xmas-version joulun alkuperää ja Kristusta vähättelevänä, ja sitten on niitä, jotka ovat sitä mieltä, että Xmas on täysin hyväksyttävä muoto. Jälkimmäistä perustellaan kreikankielen Kristusta tarkoittavalla sanalla Xristos tai Christos, jonka kirjoitusmuoto on Χριστος. Kreikkalainen kirjain X (tai Chi) on Kristuksen nimen ensimmäinen kirjain ja on ollut yleinen Kristus-sanan lyhenne varhaisissa kristillisissä teksteissä. Joidenkin lähteiden mukaan X-lyhenteen käyttö voidaan jäljittää anglosaksisissa teksteissä niinkin kauas kuin vuoteen 1021 AD.
Tulin lopputulokseen, että henkilökohtainen vakaumukseni sallisi myös X-muodon käytön, mutta en halua käyttää sitä tämän X-sukupolven aikana, joka ymmärtää X-factorin merkityksen: englanninkielellä sana x factor tarkoittaa tuntematonta tekijää tai muuttujaa, joka voidaan korvata millä tahansa sopivalla määreellä. Collins Dictionary selittää sen seuraavasti: an unknown or unexplained element that makes something more interesting or valuable.
Itselleni Kristus ei ole vaihteleva tai tuntematon X factor vaan nimenomainen persoona, johon minulla on henkilökohtainen suhde, ja jota haluan julistaa kuten Apostoli Paavali aikoinaan:Pidän todella sitä kaikkea pelkkänä tappiona, sillä Herrani Kristuksen Jeesuksen tunteminen on minulle arvokkaampaa kuin mikään muu. Hänen tähtensä olen menettänyt kaiken, olen heittänyt kaiken roskana pois, jotta voittaisin omakseni Kristuksen ja jotta kävisi ilmi, että kuulun hänelle. Näin minulla ei enää ole mitään omaa, lain noudattamiseen perustuvaa vanhurskautta, vaan se vanhurskaus, jonka perustana on usko Kristukseen ja jonka Jumala antaa sille, joka uskoo. Minä tahdon tuntea Kristuksen ja hänen ylösnousemisensa voiman ja tulla hänen kaltaisekseen osallistumalla hänen kärsimyksiinsä ja kuolemaansa. (Paavalin kirje Filippiläisille 3:8-10).
Siis Kristus, ei Mr. X.
Siunattua joulun jälkeistä aikaa ja menestyksekästä uutta vuotta 2015.
Risto
ps. Mielenkiintoista on ollut myös löytää oman nimeni alkuperäinen merkitys: sanakirjan mukaan Risto on suomalainen muoto kreikkalaisesta nimestä Χριστόφορος, Khristoforos, joka tarkoittaa Kristuksen kantajaa.
3.12.14
Suuri Joulun lapsi -hyväntekeväisyyskonsertti Alppilan kirkossa 9.12. klo 19
Nyt viimeistään on aika merkitä kalenteriin yksi joulunajan tärkeimmistä menovinkeistä: Operaatio Joulun Lapsi huipentuu vuoden 2014 osalta suureen hyväntekeväisyyskonserttiin Alppilan kirkossa 9.12. klo 19.
Joulutunnelmaa ovat luomassa vuoden 2006 tangokuningatar Elina Vettenranta säestäjänsä Janne Maaralan kanssa, Pekka & Arja Simojoki, kanteletaituri Ida Elina sekä Risto Huvila & Uusi laulu. Konsertin juontaa Patmos-radiosta tuttu Satu Panula.
Mikä parasta, konserttiin on vapaa pääsy ja sen yhteydessä kerätään kolehti Romanian lasten auttamiseksi.
Olemme Uuden laulun kanssa olleet mukana Operaatio Joulun lapsessa jo vuodesta 2010 alkaen ja vuosi vuodelta olemme saaneet todistaa kampanjan kasvamista ja laajenemista halki Suomen ja nähdä, kuinka yhä useammat ihmiset ovat alkaneet osoittaa rakkauttaan kaikenlaisessa puutteessa eläviä lapsia kohtaan joulupakettien muodossa.
Tulethan sinäkin kanssamme laulamaan kauneimpia joululauluja - uusia ja vanhoja - ja antamaan tukesi Romanian köyhimmille lapsille. Ja otathan myös ystäväsi mukaan.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)













.jpg)
